Živo vrelo
Hrvatski institut za liturgijski pastoral
pri Hrvatskoj biskupskoj konferenciji
Ksaverska cesta 12a, 10000 Zagreb
Copyright © 2010
Sva prava pridržana
Bilješka o Nedjelji Božje riječi

3. Preporučeno je pjevati otpjevni psalam, odgovor Crkve koja moli;[14] stoga je potrebno više razvijati službu psalmista u svakoj zajednici.[15]
4. U homiliji se, tijekom liturgijske godine, polazeći od biblijskih čitanja, vjernicima tumači otajstva vjere i pravila za kršćanski život.[16] »Pastiri u prvome redu imaju veliku odgovornost tumačenja i omogućavanja svima da shvate Sveto pismo. Budući da je to knjiga naroda, svi koji su pozvani biti služitelji Riječi moraju osjetiti snažnu potrebu da ju učine dostupnom svojoj zajednici.«[17] Biskupi, prezbiteri i đakoni moraju osjećati obvezu za vršenje te službe posebnom posvećenošću, rabeći sva sredstva koja Crkva predlaže.[18]
6. Crkva je uvijek pokazivala posebnu pozornost onima koji u zajednici naviještaju Božju riječ: prezbiterima, đakonima i čitačima. Ova služba zahtijeva posebnu nutarnju i izvanjsku pripremu, bliskost s tekstom koji treba navijestiti i potrebnu vještinu u načinu njegovoga naviještanja, kloneći se bilo kakve improvizacije.[20] Dana je mogućnost da čitanjima prethode kratke i prikladne napomene.[21]
7. Zbog vrijednosti koju ima Božja Riječ, Crkva poziva da se pozornost posveti ambonu s kojega se ona naviješta;[22] to nije tek uporabni namještaj, već mjesto koje priliči dostojanstvu Božje riječi i koje stoji u skladnome suodnosu s oltarom: govorimo, naime, o stolu Božje Riječi i Kristova Tijela, misleći pritom na ambon, a osobito, na oltar.[23] Ambon je pridržan za biblijska čitanja, otpjevni psalam i vazmeni hvalospjev; s njega se mogu izreći homilija i nakane molitve vjernika, a manje je prikladan da se na njega uzlazi radi tumačenja, davanja obavijesti ili ravnanja pjevanjem.[24]
8. Knjige koje sadrže odlomke Svetoga pisma u onima koji slušaju njihov navještaj pobuđuju čašćenje otajstva Boga koji govori svojemu narodu.[25] Zbog toga se traži da se vodi briga o njihovoj kakvoći i izgledu te o primjerenoj uporabi. Nije prikladno u njihovu zamjenu rabiti listiće, preslike i druga pomagala.[26]
9. U danima koji prethode ili u onima koji slijede nakon Nedjelje Božje riječi korisno je prirediti formacijske susrete s ciljem da se pokaže važnost Svetoga pisma u liturgijskim slavljima; to može biti prilika da se bolje upozna: kako Crkva okupljena u molitvi čita Sveto pismo na susljedan, polususljedan i tipološki način; koji su kriteriji liturgijske rasporedbe raznih biblijskih knjiga tijekom godine i njezinih vremena; ustroj nedjeljnih i svagdanjih nizova misnih čitanja.[27]
[1] Usp. Franjo, Apostolsko pismo u obliku motuprorpija Aperuitillis, 30. rujna 2019.
[2] Franjo, Aperuitillis, 8; Drugi vatikanski koncil, Dogmatska konstitucija Dei verbum, 25: »Stoga je nužno da svi klerici, u prvom redu Kristovi svećenici i ostali, koji se kao đakoni ili katehete legitimno posvećuju služenju riječi, prianjaju uz Pisma ustrajnim svetim čitanjem i marnim proučavanjem da nitko od njih – dok mora dijeliti povjerenim mu vjernicima prebogato blago Božje riječi, napose u svetom bogoslužju – ne postane ‘jalov propovjednik Božje riječi izvana, jer ju ne sluša iznutra’. Isto tako Sveti sabor gorljivo i na poseban način potiče sve Kristove vjernike, a osobito članove redovničkih zajednica, da čestim čitanjem božanskih Pisama izuče ’najuzvišenije poznavanje Isusa Krista’ (Fil 3,8). ’Jer nepoznavanje Pisama jest nepoznavanje Krista.’«
[3] Drugi vatikanski koncil, Dogmatska konstitucija Dei verbum; Benedikt XVI., Postsinodalna apostolska pobudnica Verbum Domini.
[4] Usp. Sacrosanctum Concilium, 7, 33; Opća uredba Rimskog misala (dalje: OURM), 29; Red misnih čitanja (dalje: RMČ), 12.
[5] Usp. RMČ, 5.
[6] Usp. OURM, 60; RMČ, 13.
[7] Usp. RMČ, 17; Biskupski ceremonijal, 74.
[8] Usp. RMČ, 36, 113.
[9] Usp. IGMR, 120, 133.
[10] Usp. IGMR, 117.
[11] Usp. IGMR, 57; OLM, 60.
[12] Usp. RMČ, 12, 14, 37, 111.
[13] Usp. RMČ, 45.
[14] Usp. OURM, 61; RMČ, 19-20.
[15] Usp. RMČ, 56.
[16] Usp. RMČ, 24; Kongregacija za bogoštovlje i disciplinu sakramenata, Homiletski direktorij, 16.
[17] Franjo, Aperuitillis, 5; Homiletski direktorij, 26.
[18] Usp. Franjo, Apostolska pobudnica Evangeliigaudium, 135-144; Homiletski direktorij.
[19] Usp. OURM, 56; RMČ, 28.
[20] Usp. RMČ, 14, 49.
[21] Usp. RMČ, 15, 42.
[22] Usp. OURM, 309; RMČ, 16.
[23] Usp. RMČ, 32.
[24] Usp. RMČ, 33.
[25] Usp. RMČ, 35; CaeremonialeEpiscoporum, 115.
[26] Usp. RMČ, 37.
[27] Usp. OLM, 58-110; Homiletski direktorij, 37-156.
[28] Opća uredba Liturgije časova, 140: »Čitanje Svetoga pisma, koje se po staroj tradiciji javno obavlja u liturgiji, i to ne samo u euharistijskom slavljenju nego i u božanskoj službi, treba da svi kršćani veoma cijene. Sama ga naime Crkva predlaže: ne po izboru pojedinaca niti po sklonostima raspoloženja, nego u odnosu s otajstvom što ga Zaručnica Kristova razvija tijekom godine […]. Osim toga, u liturgijskom slavljenju čitanje Svetoga pisma uvijek je popraćeno molitvom.«
[29] Franjo, Apostolsko pismo Scripturaesacraeaffectus, prigodom 1600-te obljetnice smrti sv. Jeronima, 30. rujna 2020.
[30] Usp. Franjo, Apostolska pobudnica Evangeliigaudium, 174.